29. tétel
Az aggódó szülők kisgyermeküket hozzák az ügyeletre, elmondásuk szerint a gyermek
elesett. A gyermek viselkedésének megfigyelése során felmerül Önben a
gyermekbántalmazás és elhanyagolás lehetősége. Magyarázza el az ügyeletes orvosnak, hogy mi
alapján gondolt gyermekbántalmazásra és elhanyagolásra!
Magyarázatában az alábbi szempontokra térjen ki:
A gyermekbántalmazás fogalma, típusai
Gyermekbántalmazásra utaló gyanújelek
Az elhanyagolás fogalma, típusai
Az elhanyagolásra utaló jelek értelmezése
Bántalmazott gyermek vizsgálatának szempontjai
Jogi lépések bántalmazás gyanúja esetén
A gyermekbántalmazás fogalma, típusai
Gyermekbántalmazás:
A gyermek bántalmazása és elhanyagolása „magában foglalja a fizikai és/vagy érzelmi rossz
bánásmód, a szexuális visszaélés, az elhanyagolás vagy hanyag bánásmód, a kereskedelmi vagy
egyéb kizsákmányolás minden formáját, mely a gyermek egészségének, túlélésének, fejlődésének
vagy méltóságának tényleges vagy potenciális sérelmét eredményezi egy olyan kapcsolat
keretében, mely a felelősségen, bizalmon vagy hatalmon alapul”. A gyermekbántalmazás a
gyermek veszélyeztetettségének egyik megnyilvánulási formája, de a gyermek
veszélyeztetettsége bántalmazás nélkül is megvalósulhat, így például a gyermek magatartása, a
szülő egészségi állapota, anyagi körülménye, életvitele lehet veszélyeztető körülmény anélkül,
hogy ez a gyermek bántalmazását is jelentené.
A bántalmazás típusa szerint : fizikai erőszak (1), lelki bántalmazás (2), szexuális abúzus (3) és
elhanyagolás (4)
A gyerekek bántalmazása két nagy csoportra osztható. Az egyik, amikor a gondozó (aki tipikusan a
szülő vagy a nevelőszülő) akár szóban, akár testileg valami rosszat tesz a gyerekkel – ez a
klasszikus gyerekbántalmazás vagy gyerekek elleni erőszak; a másik esetben elmulaszt valamit
megtenni, amire a gyereknek szüksége van – ez az elhanyagolás. Mindkettő hosszútávú káros
következményekkel jár, mivel a gyerek felé azt az üzenetet hordozza, hogy nem szerethető, az
igényei nem fontosak, és a testével nem önmaga rendelkezik.
Sok szülő a gyermekei testi fenyítését hatékony, szociálisan elfogadott gyermeknevelési
módszernek tekinti. A szülők nem azért ütik gyermekeiket, mert ezt akarják tenni, vagy bántani
akarják őket, hanem sokkal inkább azért, mert úgy hiszik, a testi fenyítés pozitív viselkedésmintát
tanít gyermekeiknek, és megvédi őket a különböző fenyegetésektől. A szülők gyakran nem
ismernek más módot, hogy a gyerekkel való elégedetlenségüket, vagy a saját tehetetlenségüket más
módon fejezzék ki. Ritkán gondolkoznak el azon, mit érezhet a gyerekük, amikor verést kap, vagy
az elkerülhetetlen pofont várja.
Gyermekbántalmazás azt jelenti: ha valaki sérülést, fájdalmat okoz egy gyermeknek, vagy ha a
gyermek sérelmére elkövetett cselekményt - bár tud róla, vagy szemtanúja - nem akadályozza meg,
illetve nem jelenti,.bűncselekményt követ el.
Fizikai bántalmazás az a szándékos cselekedet, vagy gondatlanság (így különösen ütés, rázás,
mérgezés, égés, fulladás, közlekedési baleset, stb.), amely a gyerek fizikai sérüléséhez, halálához
vezet vagy vezethet, és amely a szülő, vagy más olyan, gondozási-nevelési feladatot gyakorló
személy felelősségi körébe tartozik, akiben a gyerek bízik, illetve akivel alá-fölérendeltségi
viszonyban van. A fizikai bántalmazás lehet egyszeri és lehet ismételt esemény.
Testi (fizikai) erőszaknak számít minden olyan cselekedet, amely a gyerek teste, illetve testi
integritása ellen irányul. Ide tartozik a gyerek rázása, dobálása vagy lökdösése, megpofozása, kézzel
vagy bármilyen tárggyal való megütése, megrúgása, fojtogatása, megégetése, leforrázása vagy
hidegnek való kitevése, szobájába vagy egyéb helyre való bezárása, a lakásból való kizárása, alvás-,
táplálék- vagy folyadékmegvonással történő szándékos büntetése, stb.
Az érzelmi bántalmazás Érzelmi erőszaknak számít minden olyan cselekmény, amely a gyerekben
tehetetlenségérzetet, zavarodottságot, félelmet vagy bűntudatot kelt. Leggyakoribb példái a gyerek
sértegetése, megszégyenítése vagy megalázása (gyakran más családtagok vagy idegenek előtt is),
képességeinek, hobbijainak vagy barátainak leszólása, elhagyással, örökbeadással vagy egyéb
ijesztő dologgal való fenyegetése, a gyerekkel való kiabálás, ordítozás vagy trágár beszéd,
berendezési tárgyak dobálása, a gyerek számára fontos tárgyak összetörése, fokozott és indokolatlan
kontroll vagy rettegést kiváltó viselkedés a gyerek mindennapi cselekedetei kapcsán (ruházat,
barátok, iskolai jegyek folyamatos és elnyomó felügyelete), stb. Gyerek elleni érzelmi erőszaknak
számít a gyerek anyjának bántalmazása is, akár a gyerek előtt, akár “titokban” (pl. a másik szobában
vagy fojtott hangon) történik.
Szexuális bántalmazás Az érzelmi és a testi erőszakkal ellentétben a gyerekek szexuális
bántalmazását nem mindig kíséri nyílt kényszerítés és erőszak. Az elkövetők gyakran nyílt vagy
burkolt zsarolással, kedveskedéssel vagy megtévesztéssel veszik rá a gyerekeket a szexuális
cselekményekben való aktív részvételre, ezért az ilyen cselekményeket a szexuális “visszaélés”
vagy “abúzus” kifejezésekkel szokták megnevezni. A felek életkorából és a gyerek függő
helyzetéből adódó hatalmi kiegyensúlyozatlanság miatt a felnőttek és a gyerekek közötti
mindennemű szexuális kapcsolat káros és elfogadhatatlan, még akkor is, ha a gyerek a
„beleegyezését” adta. A szexuális erőszak tipikus példái: a gyerek intim testrészeinek fogdosása
vagy rávétele, hogy valakit ilyen helyeken érintsen meg, a gyerek előtti maszturbálás, pornográf
felvételek nézésére vagy abban szereplésre való kényszerítés, szexuális cselekményekre való
rábírás, behatolás.
a gyermek bevonását jelenti olyan szexuális aktivitásba, amelyet a gyermek nem képes megérteni,
felfogni, amelyhez nem tudhatja az érdemi beleegyezését adni, vagy amelyre a gyerek koránál,
fejlettségi állapotánál fogva nem érett.
Gyermekbántalmazásra utaló gyanújelek
A gyanújelek jelentős részét a védőnő, családorvos, gyermekorvos, a bölcsődei gondozónő ,
óvodapedagógus, iskolai pedagógus észleli, melyről jelzést ad a gyermekjóléti szolgálat felé .
Felismerést segítő jelek
• Külső jelek, jellegzetes sérülések
• Testi-szellemi fejlődés elmaradása
• Gyermek viselkedésének inadekvát módja (félénk, visszahúzódó v. éppen agresszív)
Gyermeknél észlelhető általános viselkedési gyanújelek
kifejezéstelen arc, üres tekintet, szemkontaktus hiánya
feltűnően készséges, túlságosan alázatos, engedékeny viselkedés
túlságosan éber, vibráló, agresszív, válogatás nélkül figyelmet követelő ún. acting out
a gyermek szokatlanul félénk, riadt, túlérzékeny a környezeti hatásokkal szemben
bizalmatlan, különösen a közel állókkal szemben, fél a szülőtől különös félelem bizonyos
személyektől, vagy bizonyos típusú emberektől, pl.: férfiak, katonák stb.
elmenekülés otthonról
alvászavarok, evészavarok
regresszív viselkedés (alacsonyabb életkornak megfelelő viselkedéshez való visszatérés, pl.
ujjszopás, ágybavizelés stb.)
kivonulás, mindenen kívül maradás, elutasítás
koraérett magatartás
droghasználat
depresszió, bűntudat, szégyenérzet
váratlanul bekövetkező változások a viselkedésben
öngyilkossági késztetés, kísérlet
A gyermekközösségben észlelhető viselkedési gyanújelek
Gyenge kapcsolat a kortársakkal, barátokkal, kapcsolatépítési képtelenség. Korai érkezés az
iskolába, késői távozás, hiányzás szinte soha, vagy éppen ellenkezőleg gyakori hiányzás,
passzivitás az iskolai és egyéb programokban, koncentrálási, tanulási nehézségek, iskolai
teljesítmény hirtelen hanyatlása, váratlanul gyenge teljesítmény
Elhanyagolásra, bántalmazásra utaló gyanús szülői magatartás
védőoltások indokolatlan elmaradása orvosi, védőnői, ápolói tanácsok be nem tartása, a diéta
elhanyagolása
kórházba került gyermeket a szülők nem látogatják, nem viszik időben haza
kórházi látogatáskor italos állapot, kontrollálatlan magatartás
türelmetlen, agresszív szülő
apatikus, gyermekével szemkontaktust nem tartó szülő
túlaggódó, (indokolatlanul) gyakran orvoshoz forduló szülő
szülő a tényektől függetlenül „másnak, rossznak” tartja a gyermeket
a sérülés nem egyeztethető össze az előadott történettel, szülő, vagy gondozó a sérülés után nem
fordul azonnal orvoshoz, a gyermek a sérülésről másképp számol be, mint a szülő
szoptatás elutasítása, hárítása
Az elhanyagolás fogalma, típusai
Az elhanyagolás valamely alapvető szülői feladatnak való nem-megfelelést jelenti, amikor a gyerek
alap testi és lelki igényei figyelmetlenség vagy szándékosság miatt nem kerülnek kielégítésre:
táplálkozás (a gyerek nem kap enni, kiszárad, pénz és segítség nélkül egyedül kell gondoskodnia
bizonyos étkezésekről),
ruháztatás (nincs az évszaknak megfelelő ruhája, ruházata piszkos vagy elhanyagolt),
működőképes és élhető életkörülmények biztosítása (a lakás mocskos és bogaras, nincs fűtés, az
alapvető higiénés funkciók nem működnek, áttekinthetetlen rendetlenség uralkodik, a gyereknek
nincs saját élettere a játékhoz és a tanuláshoz),
az életkori sajátosságokat nem figyelembevevő feladatokra kényszerítés (háztartásvezetés vagy
kisebb testvérek gondozásának átruházása, gyerek tanulmányi haladásának akadályozása vagy
nyomon követésének elmulasztása),
szeretetmegvonás (nem figyelni a gyerek örömeinek, bánatainak figyelmen kívül hagyása, közös
programból való kitiltás, szeretetmegvonással büntetés, szobába zavarás, vagy bezárás),
az egészség veszélyeztetése (a gyereket nem orvoshoz vinni, amikor beteg, allergiájának nem
megfelelő ételekkel etetni, testi adottságait vagy fogyatékát nem figyelembe vevő elfoglaltságokra
járatni). stb.
Az elhanyagolásra utaló jelek értelmezése
Fizikai elhanyagolás g yanújelei: csecsemő, kisgyermek magára hagyása, bezárása, gondozás,
gondoskodás, etetés, öltöztetés, egészségügyi megelőzés, gyógykezelés, ápolás tartós elmulasztása,
a gyermek számára szükséges gyógyászati segédeszközök hiánya, a mozgás- és játéktér megvonása,
játékok biztosításának hiánya, alultápláltság, leromlott fizikai állapot, ápolatlan, feltünően piszkos
bőr, piszkos, az időjárási viszonyoknak nem megfelel ruházat, rendezetlen öltözet, tetvesség.
Érzelmi elhanyagolás g yanújelei: kifejezéstelen arc, üres tekintet, szemkontaktus hiánya, feltünően
készséges, túlságosan alázatos, engedékeny viselkedés, túlságosan éber, vibráló, agresszív,
válogatás nélkül figyelmet követel magatartás, a gyermek szokatlanul félénk, riadt, túlérzékeny a
környezeti hatásokkal szemben, bizalmatlan, különösen a közel állókkal szemben, fél a szülőtöl,
különös félelem bizonyos személyektől, vagy bizonyos típusú emberektől (pl.: férfiak, katonák),
elmenekülés otthonról, túlaggódó vagy apatikus szülő, alvászavarok, evészavarok, regresszív
viselkedés (alacsonyabb életkornak megfelelő viselkedéshez való visszatérés), kivonulás, mindenen
kívül maradás, elutasítás, koraérett magatartás, droghasználat, depresszió, büntudat, szégyenérzet,
váratlanul bekövetkező változások a viselkedésben, leromlott-lelki állapot, öngyilkossági késztetés.
Oktatási- nevelési elhanyagolás g yanújelek: igazolatlan iskolai mulasztás, kimaradás az iskolából,
osztályismétlés, vizsgakötelezettség elmulasztása, szaktanári, osztályfőnöki, tantestületi, igazgatói
figyelmeztetések, fegyelmi tárgyalás, eltanácsolás, a szülő az iskolával nem tart kapcsolatot (szülői
értekezletek elmulasztása, iskolai rendezvényekről való távollét), iskolai teljesítmény hirtelen
hanyatlása, váratlanul gyenge teljesítmény.
Bántalmazott gyermek vizsgálatának szempontjai
A fizikai abúzus vizsgálatánál (csakúgy, mint minden más esetben) a szülőkkel viselkedjünk
természetesen, ugyanúgy, mint bármely más gyermeket kísérő szülőkkel. A találkozáskor
mutatkozzunk be, fogjunk kezet, és minden részletre kiterjedően próbáljuk rekonstruálni az
eseményeket, a sérülés körülményeit. Végezzük el a szükséges vizsgálatokat, és ezek
eredményei alapján állítsuk fel a diagnózist. Vegyük szemügyre a gyermeket teljes egészében,
minden egyéb, esetlegesen felmerülő egészségügyi panaszt is ideértve. Törekedjünk a családi
háttér, szociális helyzet pontos megismerésére is. Tekintsük át a gyermek fejlődéstörténetét,
rögzítsük a gyermek aktuális fejlődési állapotának jellemzőit, ezeket vessük össze az általános
kritériumokkal, illetve azokkal a jellemzőkkel, amelyek a bántalmazott gyermekek fejlődési
sajátságait írják le (pl. a fejlődés jellemző elmaradása, ami az elhanyagolt, érzelmi erőszaknak kitett
gyermekekre jellemző). A gyermek fejlettségi jellemzőinek pontos dokumentálása lehetővé teszi
fejlődése későbbi alakulásának értékelését.
Kerülni kell az elhamarkodott következtetéseket, diagnózist. Megfelelő időt kell szánni az alapos
vizsgálatra, feltárni a jelenségek minden kétséget kizáróan teljes körét. Ebben a szakaszban
kerülendők az ütközések, a viták a szülőkkel, noha a helyzetfeltárás végső szakaszában a
konfrontáció elkerülhetetlen, és a megfelelő diagnózis felállításához is szükség lehet rá.
Jogi lépések bántalmazás gyanúja esetén
A gyermekvédelemhez kívülről kapcsolódó egyes szervek számára a Gyermekvédelmi törvény 17.
§-a jelzési, együttműködési kötelezettséget állapít meg. Ennek a jelzőrendszernek kell felismernie
és jeleznie, ha a gyermek bántalmazását, elhanyagolását vagy egyéb veszélyeztetettségét észleli.
Ezek a szervek, személyek:
–az egészségügyi szolgáltatást nyújtók, így különösen a védőnői szolgálat, a háziorvos, a házi
gyermekorvos,
–a személyes gondoskodást nyújtó szolgáltatók, így különösen a családsegítő szolgálat, a
családsegítő központ,
–a közoktatási intézmények, így különösen a nevelési-oktatási intézmény, a nevelési tanácsadó,
–a rendőrség,
–az ügyészség,
–a bíróság,
–a menekülteket befogadó állomás, a menekültek átmeneti szállása,
–a társadalmi szervezetek, egyházak, alapítványok.
A jelzőrendszer tagjai kötelesek:
a) jelzéssel élni a gyermek veszélyeztetettsége esetén a gyermekjóléti szolgálatnál,
b) hatósági eljárást kezdeményezni a gyermek bántalmazása, illetve súlyos elhanyagolása vagy
egyéb más, súlyos veszélyeztető ok fennállása, továbbá a gyermek önmaga által előidézett
súlyos veszélyeztető magatartása esetén.
Ezek a személyek, szolgáltatók, intézmények és hatóságok a gyermek családban történő
nevelkedésének elősegítése, a veszélyeztetettség megelőzése és megszüntetése érdekében kötelesek
egymással együttműködni, és egymást kölcsönösen tájékoztatni. Minden szakterületnek a saját
kompetenciája szerint kell meghatároznia a feladatait.
Jelzéssel élhet bárki, aki hivatalból, vagy magánszemélyként gyermekbántalmazást észlel, vagy
annak gyanújával él.
A gyermek-egészségügyi szolgáltatókra vonatkozó törvények szerint az orvosi titoktartás nem
vonatkozik arra az esetre, ha az egészségügyi dolgozó a gyermek érdekében, a Gyermekvédelmi
törvényben meghatározottak szerint jelzési kötelezettségének tesz eleget. Az érintett beteg
egészségügyi adatait annak hozzájárulása hiányában is közölni kell, amennyiben:
a) ezt törvény rendeli el (a gyermekvédelmi törvény elrendeli az adatszolgáltatást a szakmai,
intézményközi együttműködés során)
b) mások életének, testi épségének és egészségének védelme szükségessé teszi
Az érintett első ízben történő orvosi ellátásakor, ha az érintett 8 napon túl gyógyuló sérülést
szenved és a sérülés feltehetően bűncselekmény következménye, a kezelőorvos a
rendőrségnek haladéktalanul bejelenti az érintett személyazonosító adatait. A kezelőorvos a beteg
személyazonosító adatairól a lehető legrövidebb időn belül értesíti az egészségügyi szolgáltató
betegjogi képviselőjét a beteg érdekében szükséges intézkedések megtétele céljából.
A kiskorú érintett első ízben történő ellátásakor az ellátást végző egészségügyi szolgáltató ezzel
megbízott orvosa köteles az egészségügyi szolgáltató telephelye szerinti illetékes
gyermekjóléti szolgálatot haladéktalanul értesíteni, ha
a) feltételezhető, hogy a gyermek sérülése vagy betegsége bántalmazás, illetve elhanyagolás
következménye,
b) a gyermek egészségügyi ellátása során bántalmazásra utaló körülményekről szerez tudomást.
A gyermekorvos és a védőnő közös feladata megbecsülni, hogy milyen fokú a bántalmazás, mert
ennek függvényében kell dönteni a további teendőkről. A probléma súlyosságától függően kell
cselekedni. Jelezni kell a bántalmazás tényét a gyermekjóléti szolgáltatás felé, illetve hatósági
eljárást kell kezdeményezni. Bűncselekmény esetén a rendőrséghez kell fordulni. Igénybe lehet
venni más szakellátó intézmény (szakorvos, pszichiáter, pszichológus, családterapeuta, egyéb
speciális szolgáltató) segítségét.
A gyermeket életkorának megfelelő módon, valamint törvényes képviselőjét, tájékoztatni kell a
megtett lépésekről és az elérhető szolgáltatásokról.
A jelzési, jelentési kötelezettség elmulasztása maga is bántalmazó, elhanyagoló magatartást, de
legalábbis foglalkozás körében elkövetett gondatlanságot jelent, mivel ez is veszélyezteti a
gyermeket és neki további sérelmet okozhat. Más oldalról a jelzési, jelentési kötelezettség esélyt is
jelent minden szakembernek arra, hogy módja legyen megbeszélni az esetet és közös intézkedési,
cselekvési tervet készítsen.
Ez az eljáró szakember számára is védelmet ad azáltal, hogy több intézmény és szakember között
oszlik meg a döntéshozatal felelőssége, így csökken a tévedés lehetősége, ami mindenképpen a
gyermek legjobb érdekét szolgálja.
Amennyiben a gyermekjóléti szolgálathoz fordulnak jelzéssel, a családgondozónak hatósági
intézkedést kell kezdeményeznie.